بی شعوری!

بی شعوری!

قصد توهین ندارم  اما گاهی وقت ها اتفاق هایی اطرافم می بینم که هیچ توجیهی جز بی شعوری ندارد و مرا به این نتیجه می رساند که ما ایرانی ها چقدر بی شعوریم.

به اطراف خود نگاه کنید و رفتار هایی که از مردم سر می زند را با دقت بیشتری ببینید. مثلا سوار تاکسی شدم. کمربند ایمنی راننده توجه ام را جلب کرد. با خودم گفتم چرا اینقدر شل و وارفته است. بیشتر که دقت کردم دیدم کمربند فقط روی اوست و به هیچ چیز وصل نیست یعنی آقا صرفا نمی خواهد جریمه شود. خب این آدم اگر بیشعور نیست پس چیست؟

یا خود من زمان دانشجویی و دانش آموزی چقدر تقلب می کردم و از آن بدتر چقدر تقلب می رساندم! تقلب کردن بی شعوری محض است. تقلب رساندن از آن هم محض تر :) 

کار به راننده و دانشجو و... ختم نمی شود مشکل بی شعوری ما ملت همیشه در صحنه خیلی خیلی بیشتر از این حرف هاست. به رسانه ها، روزنامه ها، مجلات نگاه کنید. یعنی مجموعه های فرهنگی و مذهبی ما از همه بی شعور تر اند. تیتر روزنامه ها را که می خوانی هر کدام یک خبر واحد را طوری تیتر می زنند که به نفع خودشان و گروه و حزب خودشان باشد. آرمان، وطن امروز، کیهان، نه دی، اعتماد، آفتاب یزد و... یکی از یکی بد تر اند. همه از هم بی شعور تر. تیتر های کیهان و نه دی را در طول سه سال اخیر فقط بخوانید و با تیتر های همین روزنامه ها در سالهایی که دولت قبل روی کار بود مقایسه کنید حالا همین کار را با آرمان و اعتماد و... انجام دهید. عذر می خواهم اما رسما جراید ایران مردم کشور خود را مشتی گاو و گوسفند فرض می کنند. حالا به تلوزیون نگاه کنید؟ رسانه ای که باید نگاهی بی طرف داشته باشد کاملا مقرضانه عمل می کند. رفتار های ضد و نقیض این رسانه در زمان های مختلف را نگاه کنید. زمان انتخابات مصاحبه هایی که از مردم می گیرد را ببینید. انصافا تلوزیون ما بی شعور نیست؟! 

مجلات را نگاه کنید، صرفا برای این که تیراژ مجله را بالا ببرند. با فونت خیلی بزرگ روی جلد می نویسد  قتل ظریف. مردم ما هم که ماشاءالله حاضر نیستند دو دقیقه بایستند اول درست بخوانند بعد بخرند. مجله را می خرد صفحه مربوطه را باز می کند می بیند : ای بابا؛ یخ کنی! ، درباره ی مرگ یک خانم در ایالت ایلینویز آمریکاست که قاتل او را با ظرافت خاصی کشته! این کار نه شوخی خوبی ست. نه اصلا بامزه است. این فقط نشانه بی شعوری ست. 

نمونه دیگر، من سالهاست پیش آرایشگری موهایم را کوتاه می کنم که در تمام زمینه های دنیا حرف می زند و صاحب نظر است. از فیزیک هسته ای بگیر تا سیاست و موسیقی و فلسفه!!!. چنان جدی درباره چیز هایی حرف می زند که فکر نمی کنم حتا سی ثانیه هم درباره ی آنها مطالعه داشته که انگار در آن زمینه دکترا دارد. چند روز پیش که آنجا بودم نمی دانم چه شد بحث به موسیقی رسید. آقای آرایشگر شروع کرد درباره ی یک سبک موسیقی صحبت کردن وسط های حرف فهمیدم موسیقی JAZZ را با راک اشتباه گرفته. ایرادی ندارد تا اینجا، ایراد از آن جایی شروع می شود که اصرار دارد که "تو می خوای به من یاد بدی!، من خودم ختم این حرف هام" و... خب این بی شعوری نیست!؟ چرا در مورد چیزی که نمی دانیم حرف می زنیم. 

بی شعوری در ملت ما ریشه ای عمیق دارد. امیدوارم به این موضوع آگاه شویم و کمی کنترلش کنیم. 

 

+ امیدوارم ناراحتتان نکرده باشم، طولانی بودن متن را به بزرگواری خودتان ببخشید. 

۵ ۰ ۷ دیدگاه

دیدگاه‌ها (۷)

فکر نمیکنم در هیچ جای دنیا،  مردمی تا این حد بی شعور وجود داشته باشه. مردم ایران کلا تنفر برانگیزند . از مردمی که طبق آمار. روزانه فقط 30 ثانیه مطالعه میکنند(با احتساب مجلات و روزنامه) بیشتر از این انتظار نمیره..... 

پاسخ:

۱۷ مرداد ۹۵، ۱۲:۲۷
فکر کنم از ما استفاده کنیم بهتر باشه 


در مورد تقلب اصلا باتون موافق نیستم ثواب هم داره :|

آرایشگرا کلا همینن خانم و اقاشونم فرقی نداره

و توی این مواردی ک نوشتین تلویزیونمون از همه بیشعورتره و مردم و ی سری باعرض معذرت احمق تصور میکنه

پاسخ:

۸ تیر ۹۵، ۲۰:۰۵
سلام 
خوش اومدین 
:)


واقعا خوب نوشتید. .
راستش بیشعوری در ما خیلی زیاده.  کاش زودتر جلوش رو بگیریم..

+اصن کتاب بیشعوری رو از روی ایرانیا نوشتن :|

پاسخ:

۵ تیر ۹۵، ۰۹:۲۷
ممنون
البته خب همه جا بی شعور هست اما ایران منبع اصلیه :)) 

ام اسی خوشبخت

۰۴ تیر ۹۵ ، ۱۵:۵۷
یاد یه جمله طنز افتادم که بعضی ها انقدر بی شعور هستن که بی شعور خودش انقدر نیست! گاهی وصف حال ماست گویا.
شاید بدترین قسمت ماجرا اینجاست که فکر میکنیم از تمامی ملل فهمیده تر، با شعورتر، هنرپرورتر، حتی با احساس تر و تمامی ترهای خوب دنیا هستیم و بقیه اگه فکر میکنن مشکلی به کار ما هست بخاطر بی شعوریشونه. شاید همینه که کسی به فکر اصلاح خودش نیست.

پاسخ:

۴ تیر ۹۵، ۱۶:۰۸
دقیقا 
امیدوارم یه کم یه کم اصلاح بشیم

من نمیدونم چرا خندم گرفت :) ← الان یحتمل میگید من یه متن جدی نوشتم اما این دختر میخنده پس بیشعوره...دی:
اما جدا سبک این پست واسم جالب بود....
من آلرژی دارم به این افرادی که حس میکنن همه چی دونن !!!
کاربرد "سکوت" و کلمه ی "نمیدونم" رو خیلی هامون هنوز یاد نگرفتیم :|

پاسخ:

۴ تیر ۹۵، ۱۲:۳۳
به این جور متن ها می شه گفت طنز تلخ! :) 
پس حق داشتی اگر خندیدی 
+ والا نمی دونم چرا نمی تونن بگن نمی دونم

قبلا به این چیزها زیاد فکر میکردم و زیااااااااد حرص میخوردم و زیادشاکی می شدم. این شد که دیگه از تلویزیون و اخبار به کل فاصله گرفتم چون هر بار که اخبار گوش میکنم همین احساس بهم دست میده! هههه ههه!
حقیقت اینه که ما با دولتمون، با تلویزیونمون، با روزنامه هامون، با همه چیزمون لازم و ملزوم همیم.. مصداق بارز از ماست که بر ماست.
روزنامه ها ما رو گاو و گوسفند فرض نمی کنند. ما خودمون اینطور شخصیتمون رو بروز دادیم. اگر ما بروزات رفتاریمون اینطور نباشه ما رو اینطور فرض نخواهند کرد.
دیگه وقتی مسی فقط به خاطرِ هم گروه شدن با ما در جام جهانی اینطور مورد لطف ما قرار میگیره بقیه ی چیزها رو دیگه باید فراموش کرد!

پاسخ:

۴ تیر ۹۵، ۱۲:۳۱
دقیقا حرف منم همینه 
ولی باید گفته بشه تا یه کم به خودمون بیایم

کوثر متقی

۰۴ تیر ۹۵ ، ۱۱:۵۳
 خیلی خوب گفتید
خیلی موافقم
خیلی از مردم ایران اعتماد به نفس کاذب دارن یکمی هم خودخواه هستن !! اینا نتیجه بی شعوری یا بی شعوری زاده ی این ها؟!
:-o

+چرا آرایشگر ها این جوری هستن واقعا؟!

پاسخ:

۴ تیر ۹۵، ۱۲:۳۶
اعتماد به نفس که دیگه هیچی 
خدایی ما ایرانی ها چرا فکر می کنیم خیلی خوبیم؟!
کتاب بی شعوری خاویر کرمنت مفصل توضیح داده که بیشعوری شامل چه چیزهایی می شه 


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

.: جهان از نگاه من :.


بزرگترین دشمن انسان جهل نیست بلکه توهم دانستن است.

| استیون هاوکینگ |

جمله‌ای که در روز رستاخیز باعث تخفیف در مجازات می‌شود:
ما از همان ابتدا نیز علاقه‌ای به دنیا آمدن نداشتیم!

| زمان لرزه - کورت ونه گات |

پتک شکل دهنده یک جامعه در حال رشد به مراتب با اهمیت‌تر از آینه‌ی نمایش‌دهنده‌ی وقایع آن جامعه است.

| جان گریرسون |

ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺳﺨﺖ ﺗﺮﯾﻦ ﺟﺎﯼ ﮐﺎﺭ ﺍینه ﮐﻪ ﺗﻈﺎﻫﺮ ﮐﻨﯽ ﻫﯿﭽﯽ ﻧﺸﺪﻩ.

| گابریل گارسیا مارکز |

همیشه روزهایی هست
که انسان در آن کسانی را که دوست می‌داشته
بیگانه می‌یابد.

| آلبر کامو |

آخرین نوشته
بایگانی