انگشتر
- برای چی این انگشتر رو میپوشی مثل حاجیها!؟
- برای دلم.
- هدیهاست؟
- آره
- دوستش داشتی؟
- دارم.
چونی بیمن؟
ای همدمِ روزگار ، چونی بیمَن؟!
ای مونِس غَمگسار ؛ چونی بیمن؟!
من با رُخ چون خزان ، زَردم بیتو!
تو با رُخ چون بهار ، چونی بیمَن!؟
***
ای زِندگی تن و توانم هَمه تو
جانی و دِلی ، ای دل و جانَم همه تو
تو هَستی من شدی، از آنی هَمه من
من نیست شُدم در تو، از آنم هَمه تو
***
عِشقت به دلم ، درآمد و شاد بِرفت
باز آمد و رَخت خویش ، بنهاد و بِرفت
گفتم به تَکلّف ، دو سه روزی بِنشین
بنشَست و کنون رَفتنش ، از یاد برفت!!
***
ای در دِل من ، میل و تَمنا همه تو
وندر سَر من ، مایهی سودا هَمه تو!
هرچَند ؛ به روزگار در مینِگرم
امروز هَمه تویی ، فردا هَمه تو
مولانا
اتوبوس ۱
- این اتوبوسه؟
- آره مامان جان
- صندلیمون کدومه؟
- هر کدوم رو دوس داری بشین
- این
- باشه بشین
- به بابا زنگ بزنیم بگیم اتوبوس سوار شدیم
- نه پسرم بابا سر کاره
- زنگ بزنیم دیگه
- خونه رسیدیم بهش میگیم
- باشه 😔 .... من میخوام رو اون یکی صندلی بشنیم
- نمیشه پسرم دیگه جا عوض کنی
- چرا آروم میره ؟
- ترافیکه خب
- کی پیاده میشیم؟
- ایستگاه بعد
- اون آقاهه پیره؟
- زشته پسرم با انگشت نشون نده
- یعنی پاش درد میکنه
- شاید
- منم پیر میشم؟
- بزرگ میشی
- ولی من نمیخوام پام درد بگیره
- پاشو مامان جان باید پیاده شیم
- به بابا زنگ بزنیم؟
سوالهایی دربارهی خدا
از زمانی که انسان توانسته اثری از خود به جای بگذارد. موضوع پرستش و خدا هم دیده میشود. و این در تمام جهان وجود داشته از مایاها در آمریکای مرکزی تا مصر در آفریقا و مردم شرق دور همواره به شکلی به دنبال پرستش و ستایش چیزی بودهاند. حالا شکل آن متفاوت بوده. در یونان باستان معبد خدایان بوده و زئوس خدای خدایان، عربها بت پرست بودند و در هند و ایران میتراپرستی رواج داشته و به مرور شکل این پرستش با به وجود آمدن ادیان توحیدی به یکتاپرستی گرویده است.
چرا از ابتدا انسان میل و نیاز به پرستیدن و ستایش داشته اگر خدایی وجود ندارد؟ وقتی از وجود چیزی خبر نداریم و نمیدانیم وجود دارد، قاعدتا به آن احساس نیاز هم نمیکنیم. انسان وقتی نیاز به چیزی دارد یا آن چیز وجود دارد یا آن را به وجود میآورد. آیا خدا ساختهی ذهن بشر برای آرام کردن و رفع این نیاز است؟ اگر خدا یک وهم است؟ پس معجزاتی که در کتابهای دینی و بعضاً تاریخی ذکر شده چیست؟ اتفاقهایی که در عصر حاضر هم اتفاق افتاده و هیچ توجیه علمی ندارند چه؟ یعنی ذهن بشر اینقدر قدرتمند است؟ من که بعید میدانم.
در سالهای اخیر در جامعه ایران پدیدهی (ظاهراً) خدا ناباوری رواج پیدا کرده و رو به گسترش است. من با برخی از این افراد برخورد داشتم و وقتی با آنها صحبت کردم به این نتیجه رسیدم که آنها حتا نمیدانند خدا ناباوری دقیقا چیست و در ادامهی صحبتهاشان و وقتی همین سوالها را با آنها مطرح میکنم به این نتیجه میرسیم که آنها نه خداناباور که دین ناباوراند اما این پدیدهی دین ناباوری از چه چیز نشئت میگیرد؟ دوست دارم در مورد این موضوع بیشتر صحبت کنم
فال یلدا (موقت)
حافظ عزیز سپاس که امشب با این غزل به من نیروی مضاعف دادی:
ساقی حدیث سرو و گل و لاله میرود
وین بحث با ثلاثه غساله میرود
می ده که نوعروس چمن حد حسن یافت
کار این زمان ز صنعت دلاله میرود
شکرشکن شوند همه طوطیان هند
زین قند پارسی که به بنگاله میرود
طی مکان ببین و زمان در سلوک شعر
کاین طفل یک شبه ره یک ساله میرود
آن چشم جادوانه عابدفریب بین
کش کاروان سحر ز دنباله میرود
از ره مرو به عشوه دنیا که این عجوز
مکاره مینشیند و محتاله میرود
باد بهار میوزد از گلستان شاه
وز ژاله باده در قدح لاله میرود
حافظ ز شوق مجلس سلطان غیاث دین
غافل مشو که کار تو از ناله میرود
بزرگترین دشمن انسان جهل نیست بلکه توهم دانستن است.
| استیون هاوکینگ |
جملهای که در روز رستاخیز باعث تخفیف در مجازات میشود:
ما از همان ابتدا نیز علاقهای به دنیا آمدن نداشتیم!
| زمان لرزه - کورت ونه گات |
پتک شکل دهنده یک جامعه در حال رشد به مراتب با اهمیتتر از آینهی نمایشدهندهی وقایع آن جامعه است.
| جان گریرسون |
ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺳﺨﺖ ﺗﺮﯾﻦ ﺟﺎﯼ ﮐﺎﺭ ﺍینه ﮐﻪ ﺗﻈﺎﻫﺮ ﮐﻨﯽ ﻫﯿﭽﯽ ﻧﺸﺪﻩ.
| گابریل گارسیا مارکز |
همیشه روزهایی هست
که انسان در آن کسانی را که دوست میداشته
بیگانه مییابد.
| آلبر کامو |
دستهبندی
-
تحلیل مسائل اجتماعی
(۴۲)-
وقتی حرف می زنیم
(۴) -
رفتار های اجتماعی ما
(۱۹) -
خانواده
(۳)
-
-
شعر
(۱۶) -
تحیلی مسائل فردی
(۳۳) -
عکس نوشت و متن ادبی
(۵) -
درباره هنرهای نمایشی
(۹) -
لحظهها
(۲۳) -
نمایشگاه ۱۴۰۱
(۱۲) -
تحلیل وقایع ۱۴۰۱
(۱۶)
واژه های کلیدی
آخرین نوشته
بایگانی
- مرداد ۱۴۰۳ (۲)
- خرداد ۱۴۰۳ (۱)
- ارديبهشت ۱۴۰۳ (۲)
- فروردين ۱۴۰۳ (۱)
- اسفند ۱۴۰۲ (۲)
- بهمن ۱۴۰۲ (۳)
- آذر ۱۴۰۲ (۱)
- آبان ۱۴۰۲ (۳)
- مهر ۱۴۰۲ (۳)
- شهریور ۱۴۰۲ (۴)
- مرداد ۱۴۰۲ (۳)
- تیر ۱۴۰۲ (۳)
- خرداد ۱۴۰۲ (۱)
- ارديبهشت ۱۴۰۲ (۲)
- فروردين ۱۴۰۲ (۱)
- اسفند ۱۴۰۱ (۲)
- بهمن ۱۴۰۱ (۱۰)
- دی ۱۴۰۱ (۳)
- آذر ۱۴۰۱ (۱)
- آبان ۱۴۰۱ (۱)
- مهر ۱۴۰۱ (۶)
- شهریور ۱۴۰۱ (۱)
- مرداد ۱۴۰۱ (۴)
- تیر ۱۴۰۱ (۲)
- خرداد ۱۴۰۱ (۳)
- ارديبهشت ۱۴۰۱ (۱۴)
- فروردين ۱۴۰۱ (۲)
- اسفند ۱۴۰۰ (۴)
- بهمن ۱۴۰۰ (۴)
- دی ۱۴۰۰ (۶)
- آذر ۱۴۰۰ (۷)
- مهر ۱۳۹۹ (۱)
- آبان ۱۳۹۸ (۱)
- مرداد ۱۳۹۸ (۵)
- آذر ۱۳۹۷ (۱)
- آذر ۱۳۹۵ (۳)
- آبان ۱۳۹۵ (۲)
- مهر ۱۳۹۵ (۴)
- شهریور ۱۳۹۵ (۶)
- مرداد ۱۳۹۵ (۲)
- تیر ۱۳۹۵ (۴)
- خرداد ۱۳۹۵ (۶)
- ارديبهشت ۱۳۹۵ (۴)
- آذر ۱۳۹۴ (۱)
- آبان ۱۳۹۴ (۲)
- مهر ۱۳۹۴ (۵)
- مرداد ۱۳۹۴ (۴)
- تیر ۱۳۹۴ (۴)
- فروردين ۱۳۹۴ (۲)
- اسفند ۱۳۹۳ (۲)
- بهمن ۱۳۹۳ (۲)
- دی ۱۳۹۳ (۱)
- آبان ۱۳۹۳ (۱)
- مهر ۱۳۹۳ (۱)
- شهریور ۱۳۹۳ (۱)
- مرداد ۱۳۹۳ (۱)
- مهر ۱۳۹۲ (۱)