معماری ایران

معماری ایران

کاش معماری غربی به این گستردگی وارد ایران نمی شد. 

معماری غربی بر اساس فرهنگ و جغرافیای اروپا ساخته شده، اروپا قاره ای پر آب است، در فرهنگ مسیحی فضاهای کم نور در کلیسا ها مرسوم بوده که به تدریج در کاخ ها و قلعه ها هم این نوع معماری نفوذ کرده. از طرفی به دلیل جغرافیای کوهستانی در اکثر مناطق اروپا مصالح اولیه در آنجا سنگ بوده است. با ورود معماری غربی به ایران مشکلات گسترده ای به وجود آمد که متاسفانه الان بعد از گذشت نزدیک به صد سال از ورودش ما دچار آنها شده ایم. 

معماری غربی بر اساس فرهنگ مسیحی و جغرافیای پر آب و کم آفتاب (در قسمت های شمالی)و... اروپا ساخته شد در حالی که معماری ایران بر اساس طبیعت کم آب، پر نور، فرهنگ اسلامی و... به وجود آمد. 

معماری ایرانی طی قرن ها طوری بنا شد که بسیاری از مشکلات امروز را حل می کرد. ساختمان های قدیمی طوری بنا شده اند که از حداکثر نور خورشید استفاده می کنند همچنین از آجر و کاه گل به عنوان مصالح اصلی استفاده می شد که هر دو عایق حرارت محسوب شده و در زمستان در گرم نگه داشتن خانه موثر بودند. به معماری کاشان و اکثر شهر های بیایانی ایران که نگاه کنید می بینید حوض های بزرگ در وسط خانه اند که دقیقا رو به روی حوض همسطح با آب، پله های زیر زمین قرار داشته. باد گرم بیابانی به سطح آب می خورده، خنگ می شده و زیر زمین را خنگ می کرده، این هم از کولر طبیعی خانه های ایرانی! وجود حوض و حمام های عمومی هم مشکلات کمبود آب را حل می کرده. از بادگیرها و قنات های ایران می گذرم که چقدر مفید بودند. 

اما حالا در معماری ما ملقمه ایست از معماری ایرانی و غربی که به غربی بیشتر می چربد. استفاده از سنگ در نما، مخصوصا سنگ های روشن، باعث منعکس شدن گرما شده و در گرم تر شدن هوا تاثیر دارد. لوله کشی آب باعث بیشتر شدن مصرف آب و در موارد زیادی اصراف آب می شود. در معماری غربی پنچره های بزرگ مهم است که این مورد با فرهنگ ایران تضاد دارد. 

کاش می دانستیم داریم با خودمان چه می کنیم 

۴ ۰ ۶ دیدگاه

دیدگاه‌ها (۶)

کوثر متقی

۰۷ آذر ۹۵ ، ۱۱:۲۳
اگه اون جوری بخواد باشه خونه ها همه باید با هم یه جا زندگی کنن تا نیاز به آپارتمان سازی هم نباشه 
خیابان های وطنی به خاطر ساختار داغون قدیم ندیما گاهی خیلی اصولی نیست و همین ترافیک را به وجود میاره 
اگر یه تغییر ایجاد میشه به نظر من باید کلی باشه یعنی همه چی به همه چی بیاد 

پاسخ:

۷ آذر ۹۵، ۲۰:۱۷
من منظورم این نبود که به عقب برگردیم 
منظور من این بود که باید معماری مون رو با شرایط بروز می کردیم 
مثل چین و ژاپن و...

ولی بدی کاهگل این بوده که زیاد موریانه داشته!!!
و با آب غیر لوله‌کشی هم موافق نیستم!!! همین خارجیا که کشورای پر آبی دارن از ما کمتر اسراف میکنن... پس لوله کشی نمیتونه دلیل اسراف باشه...


چی بگم... مطمئنا نمیشه انتظار داشت که مردم سبک زندگی قدیمی‌شونو حفظ کنن... و وقتی توی ایران افراد صاحب نظر نیستن که با توجه به آب و هوا و.. یه سبک معماری خوب رو ارائه بدن، مردم به سمت چیزی میرن که فک میکنن پیشرفت محسوب میشه.

پاسخ:

۳ آذر ۹۵، ۱۷:۴۰
+ تو فرهنگ اسلامی قانون هایی هست که باعث می شه با وجود لوله کشی اسراف زیاد شه، قوانین شست و شو، دست شویی و... که با وجود حوض و آفتابه و خزینه اسراف به حداقل می رسید. از نظر بهداشتی هم کاملا قابل کنترل می تونست باشه 
+ الان دیگه نه، دیر شده دیگه. باید فرهنگ رو حفظ می کردن یا یه طوری آداپته اش می کردن.ژاپن و چین رو اگه فیلم ها یا عکس هاشون رو ببینی یا مثل آشنا جان قسمت بشه یه با چین رو زیارت کنی می بینی فرهنگ و معماری چینی و ژاپنی تو شهرسازیش رعایت شده اما تو ایران اصلا این طور نیست.

گفت که نویسنده خیلی خوب نوشته 
اتفاقا کاملا با شما هم موافق بود...
از متن شما شرو کردیم رفتیم به قدیم ، وسطشم از اون حوض های با صفا و خاطرات تعریف کرد ، بعدش رفتیم تو آب و هوا و طبیعت بعدشم زندگیه مدرنیته ی الان و اصرارِ من که حوض اصلاااا دیگه کاربرد نداره شرایط جوی تغییر کرده و باید کولر باشه و..بعدشم در مورد لایه اوزون حرف زدیم..و کلا تا جایی که یادم میاد انقد پیش رفتیم که آخرای بحث هیچ ربطی به معماری نداشت :)
یه چیزاییم در مورد معماری ایرانی و اسلامی و اینا گفت که خوب البته من هیچی نمیدونستم :|


پاسخ:

۲ آذر ۹۵، ۰۸:۲۲
خدا رو شکر 

گاهی فکر میکنم قبلنا خیلی باهوش تر بودیم

پاسخ:

۲ آذر ۹۵، ۰۰:۰۸
منم گاهی همین فکر رو میکنم، باهوش تر و پیشرفته تر حتا 

ام اسی خوشبخت

۰۱ آذر ۹۵ ، ۲۳:۰۱
آرزوی ما هم خانه های قدیمی با حوض و نور و خنکای طبیعی است اما از پس اقساط همین آپارتمان یک وجبی بربیاییم خدارو هم شکر میکنیم، خانه با فرهنگ ایرانی و اسلامی پیشکش.
فکر میکنم منظورتون اسراف آب بود. چون به ادبیات اهمیت میدید گفتم :)

پاسخ:

۲ آذر ۹۵، ۰۰:۱۰
اسراف بله مگه اشتباه نوشتم؟ 
اصلاح می کنم به زودی 

نمیدونم چرا حس میکنم متن خیلی کارشناسانه و تخصصیه :)
خوب معماری قدیم ما ، تحت تاثیر سبک زندگیِ قدیم ما بود...درسته که خیلی معماریِ جالب و قشنگی بود ولی سبک زندگی و فرهنگ و اینا هم کم کم تغییر کرد و طبعا معماری ما هم عوض شد....به نظرم چیزی که باعث شد معماری عوض بشه سبک زندگی و فرهنگمون بود که عوض شد و اتفاقا خیلی هم تحت تاثیر غرب قرار گرفت هیچ کدوم هم در مسیر درست و خوبی تغییر نکردن !
بعد یه چیز دیگه هم اینکه الان آب و هوا زمین تا اسمون نسبت به گذشته فرق کرده ! این حوض و اینا برای خنک کردن عایا هنوزم کاربرد دارن ؟! (تفکر!)

+متن رو بلند خوندم به بابام میگم نظرت چیه؟! اصن نمیدونید بحث تا کجا رفت :)) در حد یه چیزی به اسم اکوتروریسم و اینا :) 


پاسخ:

۲ آذر ۹۵، ۰۰:۱۴
+ بله تاثیر داره، کافیه یه روز تابستون برای بازدید به یه عمارت قدیمی تو کاشان بری، تفاوت دما و خنکی رو کاملا تو زیرزمین کاملا حس می کنی
+ حالا نظرشون راجع به متن چی بود؟ خوب نوشتم یا بد؟

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

.: جهان از نگاه من :.


بزرگترین دشمن انسان جهل نیست بلکه توهم دانستن است.

| استیون هاوکینگ |

جمله‌ای که در روز رستاخیز باعث تخفیف در مجازات می‌شود:
ما از همان ابتدا نیز علاقه‌ای به دنیا آمدن نداشتیم!

| زمان لرزه - کورت ونه گات |

پتک شکل دهنده یک جامعه در حال رشد به مراتب با اهمیت‌تر از آینه‌ی نمایش‌دهنده‌ی وقایع آن جامعه است.

| جان گریرسون |

ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺳﺨﺖ ﺗﺮﯾﻦ ﺟﺎﯼ ﮐﺎﺭ ﺍینه ﮐﻪ ﺗﻈﺎﻫﺮ ﮐﻨﯽ ﻫﯿﭽﯽ ﻧﺸﺪﻩ.

| گابریل گارسیا مارکز |

همیشه روزهایی هست
که انسان در آن کسانی را که دوست می‌داشته
بیگانه می‌یابد.

| آلبر کامو |

آخرین نوشته
بایگانی