تکنولوژی {قسمت سوم - گجت ها}

تکنولوژی {قسمت سوم - گجت ها}

فکر می کنم همه بدانیم گجت چیست؟ تمام وسایل کاربردی الکترونیکی که بعضا جنبه سرگرمی هم دارند را گجت می گویند از کنسول های بازی بگیرید تا تبلت و ... 

درباره خوب بودن و با بد بودن این وسایل سخن بسیار است [ یاابوالفضل چه جوگیر شدم، خیلی این جمله ادبی بود :))] اما من مثل همیشه فقط نظر خودم را می دهم و قضاوت باشماست. وقتی به اطرافمان نگاه می کنیم می بینیم که این روزها چنان زندگی ها با این گجت ها گره خورده که خیلی ها فکر می کنند زندگی بدون گوشی یا تبلت شان محال است. اگر خوب به خودمان دقت کنیم می بینیم خیلی هامان اول صبح که بیدار می شویم قبل از هر کاری گوشی هایمان را چک می کنیم، در طول روز گوشی مان باید همراه کنارمان باشد. چرا؟ 

گجت ها در ظاهر فواید بسیار دارند همین که با لمس کردن چند دکمه می توانی همه کاری بکنی، بلیت قطار بخری ، هتل رزرو کنی، از خیلی از اخبار با خبر باشی، آهنگ گوش دهی، از منظره یا صحنه مورد علاقه ات عکس یا فیلم بگیری، بهترین مسیر را برای رسیدن به مقصدت پیدا کنی و... اثبات این مدعاست. اما چرا از وقتی این smart phone ها و جدیدا smart watch ها و... آمدند هر روز ما از هم دور تر می شویم؟ نه تنها از همدیگر بلکه از انسان بودنمان؟ در خیابان دارند یک نفر را به قصد کشت می زنند ما به جای کمک کردن و جدا کردن دو طرف از شان فیلم می گیریم! به اینستاگرام بروید و ببینید مردم برای جمع کردن Like های بیشتر چه عکس ها و فیلم هایی می گذارند. این توجیه را می توانیم بیاوریم که ما فرهنگ استفاده از این ابزار را نداریم! اما کافیست به صفحات غیر ایرانی ها هم سر بزنید و ببنید آنها هم کم تر از ما نیستند.

به خانواده ها که روز به روز از هم دور می شوند نگاه کنید. دیگر حتا مادربزرگ ها هم سرشان گرم telegram است نه قصه گفتن برای نوه هاشان!

علاوه بر این تاثیرات، گجت ها اشعه ها و امواجی از خود ساطع می کنند که بسیار مضر اند. می توان باز هم توجیه کرد که امواجی که موبایل ها مدم های WiFi و ... تولید می کنند امواج رادیویی ست و برای بدن انسان مشکلی ایجاد نمی کند، فرض کنیم این حرف درست باشد (که بعید می دانم) آیا این امواج برای سایر موجودات زمین مضر نیست؟ مگر فقط ما انسان ها روی زمین زندگی می کنیم؟ خفاش ها از طریق امواج با هم و محیط اطرافشان در ارتباط اند  آیا امواجی که ما تولید می کنیم به ارتباطات آنها لطمه نمی زند؟ برای حشرات مشکل آفرین نیست؟ 

از تمام این حرف ها بگزریم به نظرتان چرا کمپانی های بزرگ مثل Google, Facebook, Microsoft و... این همه خدمات را به صورت رایگان در اختیار ما می گذارند؟ آیا عاشق چشم و ابروی ما هستند؟ نه. ما با استفاده از خدمات این کمپانی ها به آنها خوراک می دهیم. اطلاعات خوراک این شرکت هاست! مهم ترین سلاح این روز ها بشر بمب هیدروژنی یا بمب اتم نیست، داشتن اطلاعات است. این شرکت ها از همه ما میلیون ها گیگ اطلاعات در دیتا بیس شان دارند. آنها در هر لحظه می توانند بدانند ما کجاییم! چه می گوییم! چه کار می کنیم! و...

+ نظرتان چیست؟ 

۲ ۰ ۷ دیدگاه

دیدگاه‌ها (۷)

سلام..
نظراتتون کاملن منطقی بود..
جالب اینه ک هرچ بیشتر وابستشون شم بداخلاق ترم میشم..این تجربه منه..شایدم اشتباه باشع...
ولی بنظرم اگ ی چیزاییو حذف کنیم زندگی قشنگتره..
زیبابود..ممنونم..
چالش خوبی بود برا من:)

پاسخ:

۶ مهر ۹۵، ۲۲:۴۴
خواهش می کنم 
خوشحالم که از متن خوشتون اومد
امیدوارم مفید بوده باشه 


ام اسی خوشبخت

۰۵ مهر ۹۵ ، ۱۷:۰۵
اصطلاح نیسان ابی رو تو رانندگی شنیدید؟ انسانیت همون نیسان ابیه بود که رفت:)

پاسخ:

۵ مهر ۹۵، ۱۸:۰۱
:)
عجب!

مقداد اسماعیلی

۰۵ مهر ۹۵ ، ۱۶:۱۵
تشکر
مطلب جالب بود

پاسخ:

۵ مهر ۹۵، ۱۶:۲۱
خواهش می کنم 

شاید گجت ها مضرات خودشون رو داشته باشن اما مطمئنا پیشنهاد شما پاک کردن صورت مساله و حذف گجت ها  نیست هست؟ همون طور که اون وسایل دارن آپدیت میشن ما و اطلاعات و نگرش و فرهنگ ما هم باید آپدیت بشه
 مثلا میشه خودمون قوانین خاصی برای استفاده از اون ها تو خونمون داشته باشیم . تو دور همی های ما استفاده از گوشی ممنوعه ! خاله م تمام گوشی ها رو میگیره و میذاره تو یه کمد .یا من و همسرم قرار گذاشتیم وقتی تو خونه با همیم گوشی هامون رو کنار بذاریم .
 در مورد محافظت از اطلاعات پلیس ناجا توصیه های خوبی داره میشه به سایتش مراجعه کرد و مطلع شد .

پاسخ:

۳۱ شهریور ۹۵، ۰۵:۵۶
من دقیقا همین رو می گم، استفاده آگاهانه و با اختیار.

چی بگم!!!!

پاسخ:

۳۰ شهریور ۹۵، ۱۷:۱۸
نظرتون رو
:)

گجت همون گاراگاه گجت هست؟
:دی
من به این پارگراف آخر زیاد فکر میکنم (یعنی الان همه ی زندگی من در نت می گذره ...)
قدیما نمی آمدم سراغشون نمی آمدم تا اطلاعاتی ازم دستشون نباشه(خود مهم پنداری داشتم به گمانم) اما بعد دیدم خب باشه! :دی

پاسخ:

۳۰ شهریور ۹۵، ۱۳:۰۶
واقعیت اینه که خیلی بهشون وابسته ایم. مخصوصا به گوگل 

ام اسی خوشبخت

۳۰ شهریور ۹۵ ، ۱۲:۴۸
با شما موافقم, متاسفانه مضرات این دستگاه ها داره بیشتر از فوایدش میشه, همونطور که قبلا هم گفتم اینها ابزارن اما این ابزارهارو اشتباه به کار میگیریم.
ما ایرانی ها بهترین خوراک رو تهیه میکنیم چون بدون محدودیت اطلاعات رو وارد این شبکه ها میکنیم, با اینکه حتی منع قانونی هم براش گذاشتن.
جالبه حتی بنگاه های اقتصادی هم اطلاعاتشونو تو این شبکه ها تبادل میکنن, پروژه جدیدی که روش کار میکنیم مربوط به یکی از این بنگاه هاست و به راحتی اطلاعاتشونو از طریق تلگرام برامون میفرستن که خیلی برام عجیب بود, با اینکه ما بستر امن هم براشون اماده کردیم اما بازهم تلگرام رو ترجیح میدن. حالا بماند که سازمان های مهمتر اطلاعاتی هم این کار رو میکنن که از نظر سیاسی ممکنه مشکل ساز بشه.
متاسفانه اختیار ما انسان ها باعث خودخواهیمون شد و انواع ظلم رو به هم نوع و موجودات دیگه میکنیم.

پاسخ:

۳۰ شهریور ۹۵، ۱۳:۰۵
بله 
البته حرف من کلی بود. به نظرم این وسایل انسانیت رو هدف گرفتن 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

.: جهان از نگاه من :.


بزرگترین دشمن انسان جهل نیست بلکه توهم دانستن است.

| استیون هاوکینگ |

جمله‌ای که در روز رستاخیز باعث تخفیف در مجازات می‌شود:
ما از همان ابتدا نیز علاقه‌ای به دنیا آمدن نداشتیم!

| زمان لرزه - کورت ونه گات |

پتک شکل دهنده یک جامعه در حال رشد به مراتب با اهمیت‌تر از آینه‌ی نمایش‌دهنده‌ی وقایع آن جامعه است.

| جان گریرسون |

ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺳﺨﺖ ﺗﺮﯾﻦ ﺟﺎﯼ ﮐﺎﺭ ﺍینه ﮐﻪ ﺗﻈﺎﻫﺮ ﮐﻨﯽ ﻫﯿﭽﯽ ﻧﺸﺪﻩ.

| گابریل گارسیا مارکز |

همیشه روزهایی هست
که انسان در آن کسانی را که دوست می‌داشته
بیگانه می‌یابد.

| آلبر کامو |

آخرین نوشته
بایگانی